Z dzienników osób realizujących zwycięskie projekty w Małopolsce

Z dzienników osób realizujących zwycięskie projekty w Małopolsce

W Małopolsce rozpoczęła się realizacja zwycięskich inicjatyw. Niżej oddajemy głos i przestrzeń osobom, które je zgłosiły, realizują i dzielą się wrażeniami.

13 września 2016 – spotkaniem w Pracowni Maski zainaugurowaliśmy projekt "Zaczarowany taniec w Masce", który realizujemy w Stroniu. Najpierw było trochę zabawy, a później nauka gry w masce. Przymierzanie i dobieranie gotowych masek przywiezionych przez panią Monikę zainspirowało uczestników do wymyślania i tworzenia własnych postaci. A najlepsza zabawa zaczęła się, kiedy została włączona muzyka i kiedy całe ciała (twarze schowane za maskami) tworzyły sceny, figury lub elementy natury. 16 września 2016 – ruszyły zajęcia w Pracowni Scenograficznej. Po bardzo twórczej burzy mózgów zabraliśmy się do przelewania pomysłów na papier. Kolejny krok to rozpoczęcie procesu tworzenia.

Już od samego początku wakacji 2016 roku uczniowie Szkół Podstawowych w Brzezince i w Rajsku k. Oświęcimia uczestniczyli w zajęciach świetlicy środowiskowej, realizując projekt pn. Zakładamy Klub Ekotwórców – Przyjaciół Przyrody. Udział w pierwszym etapie projektu miał na celu zintegrowanie dzieci z dwóch sąsiednich miejscowości wokół tematów związanych z ekologią. Na początku dzieci utworzyły symboliczne drzewa będące znakiem przynależności do grupy i zakorzenienia w tematyce ekologicznej. Każdy uczestnik projektu wybrał sobie przyrodniczy symbol, o którym w dalszym etapie miał dowiedzieć się czegoś ciekawego. Symbole przyrodnicze posłużyły również do zrobienia tablic dla grywalizacji, podczas której dzieci zdobywały punkty i odznaki za swoją aktywność , kreatywne pomysły i współpracę w zespole. Podczas dwutygodniowych warsztatów i wycieczek dzieci aktywnie brały udział w poznawaniu przyrody i zagadnień związanych z ekologią.

Nasze ostatnie, trzecie przedstawienie odbyło się w głębokim lesie, przy czarodziejskiej skale Diable Boisko w miejscowości Pławna, w piękny słoneczny dzień! Na dodatek daliśmy z siebie wszystko, aby ładnie się zaprezentować przed licznie zgromadzoną publicznością. Co tam ładnie! Byliśmy świetni i wyjątkowi!!! Do tego wielu dobrych ludzi nam pomogło, aby warunki do występowania były jak najbardziej zgodne z naszymi planami i założeniami. Pan Artur wspólnie z tatą i mamą Grety załatwili u strażaków i dostarczyli na miejsce agregat do wytwarzania prądu. Wcześniej Centrum Kultury pożyczyło urządzenie do wytwarzania dymu. Firma transportowa dostarczyła scenografię blisko lasu, ale Artur swoim malutkim wozem terenowym zwoził ją stromym i śliskim leśnym duktem na sam dół do Diablego Boiska. To, co nie zmieściło się na przyczepce, wszyscy – dzielnie niczym Szerpowie w Himalajach – znieśli na własnych głowach, rękach i plecach. Gospodarz, który ma gospodarstwo w pobliżu lasu, udostępnił swój sad pod parking dla samochodów i osobiście wykonał znak drogowy, który tam prowadził. Inny sąsiad doradził, aby powrotną drogę dzielne autko terenowe Artura odbyło przez jego podwórko, „bo się po tym śliskim nie wydrapiecie z tego lasu”. Na dodatek z samego Krakowa przyjechała Weronika i przy pomocy Zuzi i Julki dzielnie wbijała słupki ze strzałkami, które miały kierować publiczność na ścieżkę wiodącą w głąb lasu. Ścieżkę co prawda dzień wcześniej wykosili w pocie czoła Piotrek i Kuba, a wysprzątał ze śmieci osobiście dyrektor Wojtek, ale mimo to dalej pozostała nieco śliska, mroczna i tajemnicza. 

30 września 2016 roku w Szkole Podstawowej nr 8 w Tarnowie odbył się Emotikon vol.1 „Palcem po sercu”. W spotkaniu wzięli udział najmłodsi uczestnicy projektu "Uwolnić emocje". Zajęcia z ogromnym zaangażowaniem prowadziła Beata Janiga, a pomagali jej Wojciech Piekarczyk i Tobiasz Mróz. Było ekscytująco, emocje buzowały w powietrzu, a niezwykła atmosfera udzieliła się również opiekunom. Po spotkaniu brudne i szczęśliwe dzieciaki zostały przekazane rodzicom, chociaż naprawdę ciężko nam było się rozstać. Kilka dni później odbyło się też spotkanie organizacyjne dla grup najmłodszej i średniej. Część uczestników od zeszłego tygodnia przygotowywała projekty plakatów i zaproszeń na potrzeby kampanii informacyjnej „uwalniania emocji”. Dzisiaj wszyscy mieli okazję obejrzeć efekty pracy ochotników i wyrazić swoje opinie. Wszystkie zaprezentowane prace były niepowtarzalne, niezwykle pomysłowe i tworzone z ogromnym zaangażowaniem, dlatego zdecydowaliśmy, że wykorzystamy każdy projekt. Ustaliliśmy również menu obiadu podczas spotkania finałowego (dla grupy średniej był to chyba najważniejszy punkt programu), a czasu wystarczyło jeszcze na kilka zabaw. Z uśmiechem na ustach rozstaliśmy się na krótki czas – do piątkowego Emotikonu vol.1 „Palcem po sercu” w wydaniu dla grupy średniej.

W sobotę 17 września spotkaliśmy się na warsztatach tworzenia lalek oraz warsztatach fotograficznych w Gminnym Ośrodku Kultury w Poroninie. Warsztaty tworzenia lalek poprowadziła Monika Filipowicz z Teatru Groteska, a warsztaty fotograficzne – animatorka Justyna Zabrzewska. W warsztatach wzięły udział również przedszkolaki z rodzicami. Zaczęliśmy od zabawy integracyjnej – każdy się przedstawił. Później segregowaliśmy materiały, po czym podzieliśmy się na grupy, które wybierały materiały do poszczególnych postaci. Kiedy już wszystko było wybrane, zabraliśmy się do pracy. Na warsztatach powstawały trzy postaci do Czytanek góralskich. Mimo ciężkiej i intensywnej pracy dzieci, nauczycieli i rodziców nie udało się skończyć lalek. Dlatego postanowiliśmy podzielić się na dwie grupy: jedna będzie kończyć lalki, a druga zajmie się tworzeniem scenografii. Równocześnie będziemy pracować na najbliższych warsztatach w poniedziałek 19 września.

Warsztaty graffiti prowadzone przez krakowskiego writera Noude’a cieszyły się wśród młodzieży dużą popularnością. Na zajęciach dzieciaki poznały historię graffiti oraz różne techniki malowania i rysowania. Prawdziwym testem i wyzwaniem dla uczestników było praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności podczas wykonywania wrzutu na stacji trafo. W pomoc przy uzyskaniu zgody na wykonanie graffiti chętnie zaangażowali się pracownicy Programu Aktywności Lokalnej „Złota Jesień”, którzy wspierali Kulturę Podwórka również podczas pracy nad finałowym graffiti. Częścią projektu Kultura Podwórka były zajęcia z breakdance’u, rapu oraz dj’ingu. Te pierwsze poprowadził Eskel, b-boy z wieloletnim doświadczeniem, zaznajomił uczestników z podstawami teoretycznymi tańca, ale również nauczył ich podstawowych kroków i ewolucji, dzięki czemu uczestnicy mogą kreować swój własny styl. Podczas ćwiczeń wzmacniających i rytmicznych uczestnicy uzyskali wskazówki przydatne do dalszego rozwoju oraz kreatywnego tańca.

W końcu nadszedł czas, aby popracować!!! Czekaliśmy na ten moment odkąd rozpoczęliśmy "Nasz mały świat" w Jodłówce Tuchowskiej. Celem projektu jest zachęcenie młodzieży do spotykania się, wspólnych działań, zbudowanie nowych relacji między nimi, mieszkańcami, artystami, a przede wszystkim stworzenie miejsca, gdzie będzie tętniło życie, z którym młodzież będzie się utożsamiać. Pogoda sprzyja, czas więc na oznaczenie wszystkiego na działce. Tak też zrobiły dzieci i za pomocą sznurków i patyków wytyczyły zarysy wszystkich zaplanowanych atrakcji. Odnaleźliśmy słupki z boiska, wyczyściliśmy je, pomalowaliśmy i prędko zamontowaliśmy – już coś widać, NASZ MAŁY ŚWIAT pięknieje Pierwsze wykopy gotowe, pojawił się zalążek trybun, rozpoczęto też karczowanie terenu pod amfiteatr. W trakcie tych działań pojawiły nowe pomysły, wizje, cały czas idziemy do przodu. Nie możemy się doczekać kolejnych spotkań i prac oraz ich efektów.

Źródła: wykorzystano relację inicjatorów przedsięwzięć: Barbary Drążek, Beaty Herman, Renaty Lubińskiej, Bogdana Kroka, Kornelii Kieckiej, Krystyny Zabrzewskiej, Paulinay Gutek i Radosława Osika. Zaczęcamy do odwiedzin strony internetowej SYNAPS , na której znaleźć można nie tylko więcej informacji o zwycięskich projektach regrantingowych (w tym Jana Kuklińskiego oraz Piotra Pochopnia), ale także materiały edukacyjne, dokumentację z innych elementów Programu, a także wiele, wiele innych ciekawych rzeczy.

Kulturalny objazd! - szlakiem projektów Struktury Kultury

Kulturalny objazd! - szlakiem projektów Struktury Kultury

Kresy i obrzeża. Edukacja kulturowa w małych środowiskach

Kresy i obrzeża. Edukacja kulturowa w małych środowiskach