Relacja z projektu „Krytykuj mądrze” - Sieć Kultury

Relacja z projektu „Krytykuj mądrze” - Sieć Kultury

W ramach „Krytykuj mądrze” (28.05-05.10.2018) zrealizowano warsztaty, podczas których uczniowie i uczennice podstawówki uczyli się pisania recenzji, krytyki teatralnej oraz z czego składa się spektakl. Zorganizowano także zajęcia dla nauczycieli - o roli teatru w edukacji, analizie recenzji i o teatrze samym w sobie. Dzieci uczestniczyły także w procesie tworzenie spektaklu oraz w organizacji festiwalu teatralnego. Koordynatorką projektu została Agata Pietruszewska.

Pierwsze zajęcia odbyły się w dniach 13-14 września. Nauczycielki Anna Rozenek (ZSP1) i Magdalena Czernichowska (SP2) wprowadziły uczniów w świat recenzji. Dla wielu osób było to pierwsze spotkanie z tym rodzajem wypowiedzi, dlatego słuchali tym bardziej zaciekawieni, notowali i nie mogli się doczekać obejrzenia spektakli, z których potem napiszą recenzje – relacjonowała Pietruszewska.

Kolejne warsztaty skupiały się na poznaniu teatru. Do uczestników projektu dołączyli także inny uczniowie i uczennice zaciekawione realizowanymi działaniami. Aktorzy Nowego Teatru Wojtek Marcinkowski i Monika Janik, pokazali młodzieży każdy zakamarek budynku teatru – zaczynając od scen (małej i dużej), poprzez kasę, garderoby, na kabinie elektro-akustycznej kończąc. Po długich rozmowach, przybliżających uczniom pracę nie tylko aktora, ale każdego innego pracownika teatru, nastał moment, na który niektórzy czekali najbardziej – warsztaty aktorskie. Mozolne ćwiczenia okazały się być bardzo trudne, ale nie zniechęciły młodych ludzi. W obu grupach znalazły się osoby, które wykazały chęć uczęszczania do młodzieżowej grupy teatralnej.

W dniach 17-21 września odbył się cykl zajęć: części składowe spektaklu, jego krytyka oraz analiza recenzji. Warsztaty z Justyną Borkowską, doktorantką Akademii Pomorskiej w Słupsku, były poszerzeniem wiedzy, którą młodzież zdobyła na zajęciach w szkole, prowadzonych przez nauczycielki. Młodzi ludzie dowiedzieli się, że aby recenzować przedstawienie teatralne trzeba mieć wiedzę, doświadczenie i umiejętność poszukiwania potrzebnych informacji. Wszyscy otrzymali wskazówki w którą stronę dążyć, jakich błędów unikać i jakie narzędzia pracy zdobywać – podsumowała Agata Pietruszewska.

24 września w auli Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Słupsku odbyło się podsumowanie projektu, zakończone warsztatami dla nauczycieli o roli teatru w edukacji. Uczestnicy warsztatów po krótkich zabawach scenicznych prowadzonych przez Monikę Janik i Wojtka Marcinkowskiego przystąpili do wykładu prowadzonego przez dr hab. Annę Sobiecką prof. Akademii Pomorskiej w Słupsku. Wszyscy obecni mieli okazję zobaczyć prezentację multimedialną, zapoznać się z materiałami książkowymi, dotyczącymi pedagogiki teatru, a także dowiedzieć się m.in. na czym polegają wychowawcze funkcje teatru.

W ramach projektu powstała także publikacja, zbierająca recenzje teatralne uczestników powstałe w trakcie warsztatów. Można ją pobrać na stronie Sieci Kultury.

Autor zdjęć: Kamil Jasiński

Autor opisu: Natalia Krawczyk, Agata Pietruszewska

http://sieckultury.pl/wp-content/uploads/2018/10/publikacja-compressed.pdf

http://sieckultury.pl/2018/05/krytykuj-madrze

III Lubuska Giełda Dobrych Praktyk i I Forum Kamishibai

III Lubuska Giełda Dobrych Praktyk i I Forum Kamishibai

Relacja z projektu "Czuję więc jestem" - Sieć Kultury

Relacja z projektu "Czuję więc jestem" - Sieć Kultury